Velkommen
Brugernavn:

Kodeord:




Husk mig

[ ]
Tæller
Denne side idag
I alt: 0
Unikke: 0

Denne side nogensinde
I alt: 5442
Unikke: 2416

Site ...
I alt: 686322
Unikke: 351028
Vælg sprog


Forums
PCLinuxOS.dk :: Forums :: Generelt
<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>   

Hjælp!!! Harddisk partitioner total smadret med PCLinuxOS 2007!!! WARNING !!!

Ophavsmand Indlæg
ken4000
man aug 25 2008, 11:22 Vis Udskrift
Registeret medlem #99
Oprettet: man aug 25 2008, 11:06
Indlæg: 4
Hej med jer
Igår aftes sad jeg og prøvede at få multimedia knapperne på min bærbar (Dell Inspiron 8600, 1,7Ghz, ATi Radeon 9200 Pro turbo, 1,2Gb Kingston ram, 100Gb 7200 rpm Hitachi hdd) til at virke. Jeg har opdateret PCLinuxOS 2007 fuldt ud, da der lige er kommet en 2007 final og alt fungerde bare med denne her distro...out of the box, på nær multimedia keys'ne
Jeg brugte xev programmet til at finde "keycode" til de forskellige knapper og tilføjede dem til de forskellige handlinger (volume up, down etc.). Det hele virkede bare Så ville jeg gennemgå resten af keyboardet for at se om der var flere knapper som havde "no symbol". Jeg startede fra venstre til højre og den første var "fn+suspend". Da jeg havde trykket på den frøs PCLinuxOS og der var intet jeg kunne gøre. Der skete intet ved tryk af "alt-ctrl-backspace" og kunne heller ikke komme ud i nogle af de andre terminaler. Så jeg lavede en kold shotdown ved at holde power knappen inde.
Jeg startede igen og så kunne BIOSen ikke finde nogen bootsector!!! Ingen Linux partition, ingen XP partition eller data partition!!! INTET!!!
Så jeg tog en PCLinuxOS LiveCD for at se om jeg kunne se partitionerne der, men der var ingen Prøvede bagefter med Windows XP cden og kørte en repair...fixboot, chkdsk, men ingen af dem virkede, da der ikke var noget partitioner på harddisken!!!
Jeg har nu taget harddisken med på arbejde for at kører noget recover-programmer som måske kan rede nogle af de data der var på.

Hvad kan jeg ellers gøre?
Hvad skete der? Hvorfor gjorde den dette?

Harddisken fungere fint, der er bare intet på!

mvh. Kenneth
Tilbage til toppen
ken4000
man aug 25 2008, 12:06
Registeret medlem #99
Oprettet: man aug 25 2008, 11:06
Indlæg: 4
Jeg har nu også sat en tråd igang her:
http://www.pclinuxos.com/forum/index.php?topic=49134.0

Jeg vil prøve det som der bliver forslået der og se hvad der sker.
mvh. Kenneth
Tilbage til toppen
allanadmin
man aug 25 2008, 13:47

allanadmin

Oprettet: tor feb 08 2007, 17:58
Indlæg: 1068
Hvad om du startede livCD og derfra som root gik ind og så på dine ting og måske nok pillede det genvejs knapper af fx. det ville jeg forsøge.
Det ser mærkeligt ud at genvejs knapper skulle kunne rydde en helt HD det har jeg noget svært ved at tro på.
Tilbage til toppen
allanadmin
man aug 25 2008, 14:18

allanadmin

Oprettet: tor feb 08 2007, 17:58
Indlæg: 1068
Som jeg før har skrevet har jeg sådan en Knoppix LiveCD liggende til samme formål at komme ind på HD og forsøge at rette eller redde det. Men PCLinuxOS liveCD kan også bruges. Man skal lige se sig for da der jo er 2 systemer og derfor kan forvirre noget men se efter brugernavnet så finder man det.
Tilbage til toppen
ken4000
lør aug 30 2008, 20:46
Registeret medlem #99
Oprettet: man aug 25 2008, 11:06
Indlæg: 4
Hej
Jeg har nu fået reddet mine data på harddisken. Jeg har ikke fundet problemet endnu. Men jeg kan se at swap partitionen var for lille da jeg har opgraderet til 2Gb ram i stedet for 512Mb. Den var kun på 1200Mb. Udover det havde jeg ikke sat suspend funktionen op.
Nu er jeg ved at lave en test på hvad det kan være. Men tror det er fordi swap partitionen har været for lille og så har den fået slettet partitions tabellerne.
Jeg vender tilbage når jeg har lavet nogle test.

Forresten tak for svaret med LiveCDen. Jeg brugte PCLinuxOS liveCDen, der ligger et program som hedder testdisk jeg brugte til at "fremstille" nogle nye partitionstabeller og reddet mine data på den måde.
mvh. Kenneth
Tilbage til toppen
osjensen
søn aug 31 2008, 11:18
Registeret medlem #13
Oprettet: man feb 26 2007, 21:17
Indlæg: 418
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du bruger maskinen til, men
med 2GB ram, får du nok ikke brug for din swap-partion.
1200Mb swap burde være rigelig.
Jeg tror fejlen er et andet sted.
Reglen om at swap-partionen, skal være det dobbelte af rammen,
gælder især når man har lidt ram.
Tilbage til toppen
ken4000
man sep 01 2008, 10:49
Registeret medlem #99
Oprettet: man aug 25 2008, 11:06
Indlæg: 4
Hey
Ok, jeg har bare altid hørt at swap partitionen skal være minimum lige så stor som ram kapaciteten. Jeg sad og lavede nogle "monkey tests". Først installeret jeg bare PCLinuxOS 2007 med de samme størrelser på partitionerne og uden at indstille suspend osv. Der fik jeg den samme fejl...den smadrede tabellerne til partitionerne. Nu har jeg så reformateret og ændret swap partitionen til 4 gb, for at være sikker på den er stor nok og konfigureret ACPI indstillingerne og nu kan den suspende osv. Men kun ved højreklik på batteri ikonet ved siden af uret. Hvis jeg bruger "fn-suspend" knappen fryser den stadig, men den smadre ikke tabellerne. Så hvis jeg skal ind i PCLinuxOS igen, skal jeg trykke power knappen og starte pcen igen...
Nu har jeg så prøvet en anden distro (Ubuntu) og der fungere alt på denne her pc og jeg har ikke konfigureret noget endnu? Alle genvejstaster og fn taster virker og den er mere stille. Blæseren larmer ikke så meget som med PCLinuxOS...hvilket jeg syntes er lidt underligt. Jeg er ked af at sige det men beholder Ubuntu, da min maskine kører bedre med denne distro...

mvh. Kenneth
Tilbage til toppen
allanadmin
ons sep 03 2008, 10:21

allanadmin

Oprettet: tor feb 08 2007, 17:58
Indlæg: 1068
Det er helt OK , valg af distro er noget underligt noget, nogle ligger "Bare" til en.
Tilbage til toppen

Bestyrer: allanadmin

Gå til:     Tilbage til toppen

Powered by e107 Forum System
Chatboks
allanadmin
02 apr : 15:48
Nyt blad

allanadmin
03 mar : 12:28
Nyt blad

allanadmin
05 feb : 19:56
Så er der nyt blad med Resizing Graphics Files, Revisited
Repo Review: Midori
Grisbi Revisited, Part Three: Importing Other File Formats
Inkscape Tutorial: More Text Tricks

allanadmin
05 jan : 13:58
Godt Nytår 2024

allanadmin
19 dec : 12:32
Glædelig Jul